معرفی وبلاگ
مرجع آموزش های رایگان روزانه در حوزه آموزش روانشناسی
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 26767
تعداد نوشته ها : 2
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن رقابت اعتیاد به کارنیز شکلی پیچیده‌تر و شدیدتری به خود گرفته است. شاید با شنیدن کلمه اعتیاد، مواد مخدر در ذهن شما بیاید اما باید بدانید که تمام اعمال دنیا قابلیت این را دارند که به اعتیاد تبدیل شوند. به این نوع از اعتیادها اعتیاد رفتاریگفته می‌شود. سخت کوشی قابل تحسین است اما افرادی که به کار معتادند نمی‌توانند به چیزی غیر از آن فکر کنند و سایر ابعاد زندگی‌شان مختل می‌شود. اگر شما نیز آن‌قدر درگیر مشغله‌های کاری هستید که احساس می‌کنید دچار این اعتیاد شده‌اید، در ادامه این مطلب ویژگی‌های اعتیاد به کار ، عللو راه‌های درمان آن را بررسی کرده‌ایم که مطالعه آن می‌تواند برای شما مفید باشد.

چه زمانی کار کردن به اعتیاد تبدیل می شود؟

اعتیادبه کار مثل تمام اعتیاد های دیگر، نوعی اختلال در سلامت روانی است. اعتیادبه کارناتوانی در متوقف کردن رفتار و تمایل وسواس گونه به انجام کار، بیش از حد نیاز است. این موقعیت اغلب یک نیاز اجباری برای رسیدن به موفقیت یا فرار ازاسترس است. افراد مبتلا به اعتیاد به کار معمولا به عنوان شخصیت کمال گرا شناخته می شوند. کار کردن زیاد زمانی به اعتیاد تبدیل می شود که به عملکرد فرد در سایر حوزه های زندگی آسیب وارد کند.

فرد معتاد به کار چگونه است؟

افراد معتاد به کار نمی‌توانند کار نکنند، حتی وقتی مدتی از شغل خود دور باشند، مانند معتادانی که مواد مخدر به آن‌ها نرسیده واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها نمی‌توانند تفریح کنند و از تعطیلات خود استفاده نمی‌کنند. این افراد معمولاً مورد نفرت همکاران و موردتشویق رئیس خود قرار می‌گیرند.


نشانه‌ها و علائم فرد معتاد به کار عبارت‌اند از:


علائم اعتیاد به کار 

1- تمام فکر و ذکرش معطوف و مشغول به کارش است.

2- از کار برای آرامش استفاده می کند.

3- بیشتر از زمان مشخص در محل کار می ماند.

4- وقت هایی که بیکار است، از حال روحی و جسمی خود ناراضی است.

5- عملکرد زندگی در جنبه های خانوادگی و اجتماعی مختل می شود.

6- تمام تلاش خود را برای هدر نرفتن زمان کاری به کار می بندد.

7- سلامت  جسمی و روانی خود را برای شغلش به خطر می اندازد، برای مثال ساعت های خواب را کاهش می دهد تا بتواند بیشتر کار کند. 

8- بدون افزایش درآمد یا مزایا، کار خود را بیشتر می کند.

9- درخواست های دیگران برای کمتر کار کردن را نمی پذیرد.

10- ترس زیادی در مورد از دست دادن شغل خود دارد.

11- از کار به عنوان راهی برای کنار آمدن با مشکلات روانی خود نظیر اضطراب و افسردگی استفاده می کند. 

12- از کار برای اجتناب از مواجه شدن با بحران های زیادی نظیر طلاق یا مرگ دیگران استفاده می کند.

فرد معتاد به کار برای اینکه همان لذت و اثراتی که در گذشته کار کردن برای او به ارمغان می آورد را تجربه کند، باید بیشتر کارکند. همانطور که یک معتاد به مواد مخدر مصرف خود را بیشتر می کند.

 

چگونه بفهمیم به کار معتاد شده ایم

برای اینکه بتوانید بفهمید که شما یا عزیزانتان به کار معتاد هستید، باید سؤالات زیر را از خود بپرسید و اگر اکثر موارد آن در مورد شما صدق می‌کرد، به نظر با یک مشکل جدی مواجه شده‌اید:

  1. آیا برنامه کاری شما، باعث ایجاد مشکل در خانواده یا زندگی اجتماعی شده است؟
  2. آیا ترک کردن کار و به خانه رفتن برای شما سخت است؟
  3. آیا شما به خاطر احترام و تحسین دیگران، معمولاً از ثمرات و مزایای کار صرف نظر می‌کنید؟
  4. آیا شما وعده‌هایی که به دیگران در مورد زمان‌های بیکاری داده‌اید را می‌شکنید؟
  5. هنگام تعطیلات، استراحت کردن برای شما دشوار است و بی‌قرار می‌شوید؟
  6. سلامت جسمی شما به خاطر برنامه کاری بیش از حد کاهش یافته است؟
  7. آیا از درخواست دیگران برای کم کردن کار سر باز می‌زنید؟
  8. آیا تلاشی برای کم کردن میزان کار خود انجام داده‌اید که در آن شکست بخورید؟

توجه : اگر 5 مورد از 8 مورد بالا را دارید، حتما جهت بررسی بیشتر و دریافت کمک به روانشناس مراجعه کنید.

 

پناه بردن به کار، فرار از مشکلات روانی دیگر

معمولاً افرادی که از کمبود اعتماد به نفس، افسردگی یا مشکل در روابط اجتماعی رنج می‌برند، خود را بیش از حد به کار مشغول می‌کنند. آن‌ها معمولاً کسانی هستند که فکر می‌کنند نمی‌توانند روی زندگی خود کنترل داشته باشند و برای آن تلاش کنند؛ بنابراین خود را با کار بیش از حد سرگرم می‌کنند.

این افراد معمولاً از عدم مسئولیت پذیری نیز رنج می‌برند و با کار کردن سعی می‌کنند از مسئولیت‌های دیگر زندگی فرار کنند. همچنین رفتار کمال‌گرایی نیز در آن‌ها مشهود است و می‌خواهند خیلی زود به اهداف بلندمدت خود برسند. در واقع این افراد برای درمان اعتیاد به کار نیاز به حل مسائل ایجاد کننده اعتیادشان دارند.


درمان اعتیاد به کار

اگر شما به کار اعتیاد دارید، ممکن است برنامه‌ای مشابه با بیماران مبتلا به اعتیاد مواد مخدر دریافت کنید. برای مثال شرکت در جلسات گروه‌درمانی با افرادی که مشکل مشابه با شما دارند یا شرکت در جلسات برنامه 12 قدمی برای ترک اعتیاد در مورد اعتیاد به کار نیز توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که این اعتیاد می‌تواند به اندازه اعتیاد به مواد به روح و روان شما آسیب برساند و درنتیجه نیاز مبرمی به مداخلات حرفه‌ای روان‌شناسی دارد. در این شرایط مشاوره ترک اعتیاد به شما برای بازسازی زندگی‌تان کمک بسیاری خواهد کرد.


منبع: هنر زندگی

سه شنبه 25 4 1398 20:31
X